Kunde inte vänta med baket !

Började baka i kväll orkade inte vänta tills i morgon, väntan är jobbig sen hade jag endå inget att göra nu i kväll så då kunde man ju börja baka =)

Började med:

Mint chokladfudge

Detta behöver du:

3 dl Vispgrädde
3 dl Strösocker
1 dl Ljus sirap
2 msk Glykos
50 g Smör
100 g Mörk choklad
pepparmyntaolja efter smak

Garnering:

Strössel eller mandelspån

Gör så här:

* Koka upp grädden, strösockter och sirapen 
tills smeten är 120 grader.
* Vispa ned glykolen, smör, chokladen och
några droppar av papparmyntaoljan.
* Lägg smeten i en klädd form och garnera.
Låt smeten stelna och skär sedan i bitar !

Lycka till !



Sedan gjorde jag !



Brända mandlar

Du behöver:

8 dl Mandel
3 dl Florsocker
2-3 msk kallt vatten

Gör så här:

* Blanda vattnet, mandeln och sockter i en kastrull.
* Karamellisera mandlarna på medelvärme,
rör gärna om ofta så att det inte bränner i botten.
* Mandlarna är klara när sockret är gyllenbrun och det börjar knäppa.
*Fördela mandlarna på ett bakplårspapper.
*När sockret nästan stelnat dela då mandlarna från varandra.

Lycka till !


Imorgon blir det lussekatter =)=)

Susanne


Permalink Kommentarer (3) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: JOHANNA

va du bakar och står i, du är duktig.. smaka mandlarna gott?

Postat av: Susanne

ja dom är helt okej, men som bäst är det nog endå när dom är lite varma.

Postat av: Linnea

gud vad gott:) Jag vill med baka men jag orkar inte även om jag tycker det är jätte kul....


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback